Bevallom kapóra jött a nyári ˝Shaman Smoke in the R33˝ -
Stoner mini fesztivál híre, melyen az este újjá éled az Urania. A legutóbbi - Aiwass
- alkotó stoner remete - írásommal kapcsolatban megpendítettük, hogy
csinálunk egy beszélgetős interjút is. Kicsit bajban voltam, hogy merről is
induljak el. De ez az Urania buli híre adott egy vezérfonalat.
Az Urania nem egy túlságosan koncertező banda. Mégis mi
hozta, hogy felléptek ezen a fesztiválon? Esetleg várható más fellépés is?
Hogy nem vagyunk
sűrűn koncertező banda, az annak is köszönhető, hogy ez egy project. A
klasszikus értelemben véve nem zenekar. Elkezdtünk Urania dalokat játszani egy
új felállással, de kellett valami kötelezettség is, ami felpörget minket,így
kapóra jött a meghívás a stoner
minifest-re. Talán lesznek majd további fellépések is, de ezt persze nem
garantálhatom. Az biztos, hogy nem fogjuk szétkoncertezni az agyunkat, soha nem
lesz rutin egy-egy élő Urania megmozdulás.
A Resurrection cím
személyes indíttatású, részint arra utalt, hogy újra foglalkozok az Urania-val. Vannak terveim, ötleteim, és most aktualizálódott is, mert újra létezik, mint zenekar.
Ez így maga a fojtatás. A mostani felállás (Kormos Tamás - basszus, Juhász Pál
András – dob) is egy teljesen más hozzáállást adhat, de így új anyaggal nem
hiszem, hogy szolgálhatok a közeljövőben,inkább magára a zenekarra,a zenekari
előadásmódra koncentrálunk. Kiválasztjuk és újraértelmezzük a már meglévő dalok
egy részét. Volt ilyen tervem, hogy kijövök különböző atmoszférájú, rövidebb
anyagokkal, mert azért persze vannak új témák is, de jelen pillanatban csak a
zenekarra jut idő, illetve arra, hogy zenekarrá váljon a dolog. Ez most
az elsődleges.
Valóban volt olyan
terv is, hogy legyen ének. Volt is pár próba egy énekes barátunkkal, de át
kellett volna változtatni a dalok struktúráját, ami hónapokig elhúzódott volna,
és nem akartunk idő előtt belefáradni a variálásba. Eleve hezitáltunk ezzel az
ének dologgal, soha nem tudtuk 100%-ban eldönteni, hogy akarjuk-e, v agy nem! Így
az a döntés született, hogy most nem.
Zeneileg mind egy hullámhosszon vagytok, vagy más zenei
irányzatokból is merítetek? Vagy csak a Te személyes ötleteid teszik ilyen
jellegzetessé a zenéteket?
Magáért a zenéért
100%-ban én vagyok a felelős! Ez persze változhatna idővel, de én nem merítek
zenei irányzatokból, azaz nincs előre eldöntve, hogy az Urania most ilyen és
ilyen lesz. Adott a személyes
ötlettáram, aztán eldöntöm, hogy mi fér bele,és mi nem.
A többiekkel
bizonyos szinten egy hullámhosszom
vagyunk, legalábbis ami a zenei hozzáállásunkat illeti, és ez az ami igazán
számít, amitől működhet a dolog. De teljesen más zenéket hallgatunk, mindenkinek
megvan a maga bonyolult személyisége, lelkivilága, szóval ez természetes.
Az Urania mellett több zenei projekttel is dolgozol, amik
nem kifejezettem stoner stílusúak. A doom, atmoszférikus tribal-on át egészen
az indusztriális, experimental noise
zenékig. Ezek milyen hatásokból jönnek, jöttek?
Nagyon nyitott
tudok lenni a zenei stílusokat illetően és mindig nagy rajongója voltam az
újítóknak, akik művészetként tekintenek a zenére, és nem hajlandóak szabályokat
betartani. Erre is csak azt tudom mondani, hogy a művészi szabadság belülről
fakad, mi értelme lenne felsorolnom most azt a több száz albumot, ami hatással
lehetett rám? Van egy-két stílus, amit nem kedvelek, és a kifejezetten
tömegigényre gyártott, üzleti és nagyon kifundált, behatárolt sablonzenéket
gyűlölöm,ami sajnos a mai zenei kínálat 99%-át jelenti.
Blogod
bejegyzéseit olvasva, egy olyan gondolkodó embernek tűnsz, aki keres valamiféle megbékélést. Ez lelki, spirituális, vagy csak a napi húsmalomból való
kiszabadulás vágya?
Is-is, de inkább az
előbbi. A napi húsmalomból kiszabadulás lehetősége elsősorban anyagiaktól függ,
a lelkem békéjének útját viszont nem keresem, hanem járom. Így a blogon inkább
személyes hangulati és társadalomkritikai gondolatok vannak főleg, sok egyfajta
szabad-vers formában, hogy a költőiséggel próbáljam megfogni a dolgok lényegét,
érzésben, hangulatban is, a magam módján. Már nem igazán írogatok oda, ha lesz
időm és mondanivalóm újra, akkor talán.
Mennyire jellemző rád a vallásosság, vagy filozófia? Vagy
mennyire vannak hatással rád?
Nehéz lenne
letagadnom, hogy mekkora hatással volt, van rám a keleti gondolkodásmód. De ezt
nagyon hosszadalmas lenne kifejteni. Ennek ellenére nem vagyok semmilyen
konkrét vallási-filozófiai nézetnek a
követője, vagy gyakorlója. Ezek a tanok csak abban segítettek, hogy kialakuljon
a saját világnézetem, ami a jelenben mindig szilárd, de a jövőt illetően
nyitott a változásra, és változik is.
Az Aiwass egy okkult név (Aleister Crowley által írott
legfőbb könyvének a Lieber Al vel Legis ˝A Törvény Könyve˝ vezérlőszelleme, az
egyiptomi Aiwass által diktál, súgott, okkult szavai voltak ).Mennyire van
nálad jelen az okkultizmus?
Semennyire! Maga az
Aiwass név is „véletlenül” ragadt rám. Bár természetesen tőlem jött, és
abszolút tudtam miről van szó,hiszen meg volt bennem valamennyire az
okkultizmus iránti érdeklődés, de idővel levedlettem ezt is. A Crowley-féle
Törvény Könyvében kiváló gondolatok vannak, de ami általában a hókuszpókuszt
illeti, az nagyon messze áll tőlem. A Crowley-féle Aiwass históriát viszont
mindig is érdekesnek találtam. Hogy Crowley kivel, vagy mivel létesített
kapcsolatot és, hogy ez kintről, vagy a saját elméjéből jött-e, valamilyen
szernek a hatására, az titok marad. Az ilyen irányú érdeklődésem miatt egy
modern materialista szemében akár misztikusnak is tűnhetek, hiszen nem próbálom
megmagyarázni a megmagyarázhatatlant, és nem próbálom felfogni a
felfoghatatlant. Viszont tapasztalom, ezért elfogadom. Ha ez okkultizmus, ám
legyen.
A Mazarine egy szuicid- doom projekt, míg az Aiwass egy
sajátos hangvételű dark zene, amiben a csilingelő gitárok mindig a Fields Of
The Nephilim-et jutatják az eszembe. Carl McCoy énekes igen szívesen nevesíti
meg a mágiát és okkultizmust témáiban. A Mazarine és Aiwass zenéjében, témáiban
ez mennyire mondható el? Mivel itt már van ének, mormolás, főleg Mazarine
vonalon, mik tükröződnek itt a blogon olvasható gondolataidból, vagy ezeknek
teljesen más a talaja?
Eléggé más. Nagy
hatással volt rám a Fields Of The Nephilim, de ez a hatás kizárólag zenei, a
szövegviláguk érdekes,de amikről szólnak… Gyerek voltam még, amikor a
Necronomikon-t, meg hasonlókat olvasgattam,azóta azért bőven kinőttem a
mesekönyvekből. A suicide-doom kifejezés sem arra utal, hogy efféle
problémákkal küszködök, de szerintem mindenkit érdekel a halál fogalma, hiszen
nem tudunk róla semmit. Aki jobban
odafigyelt a zenei munkásságomra, az tudja, hogy bennük ugyanúgy jelen van az
élet, mint a halál, és ugyanúgy jelen van a fény, mint a sötétség. Bármelyiket
is utasítod el, tévútra kerülsz.
Aiwass! Köszönöm, hogy megismerhettük a nem csak stoner
oldaladat is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése