2015. február 21., szombat

Karmageddon – Preborn (2015)

A Kovács Kristóf (ex-Just Four) és Riba Gergely (Naturus, ex-Philosopher) által létrehozott Karmageddon duó eredetileg még 2007-ben alakult Above The Under néven. Ez a formáció 2009 végéig működött, ezután pár évre elváltak zenei útjaik kipróbálva magukat más zenekarokban, más stílusokban.  2013-ban újra összeálltak, hogy Karmageddon néven rögzítsék a 2007-2008 környékén íródott dalait. A most kiadott szilaj, vad, betyáros hangzásvilágú Preborn albumuk dalait hallgatva önkéntelenül felmerül bennem egy kérdés: - Minek vártak ezzel eddig? - Srácok, ha ennek az anyagnak a dalait 7 évvel ezelőtt kiadjátok, ma nagyon sok arc csak a kispolcról pislogna. Ezt nem azért mondom, mert valami újat hoztak volna ebbe a trágyalapátolós, kockás inget szaró stílusba. Hanem inkább azért, mert cuccal mára nagyon sokk hasonszőrű itthoni bandát beelőztek volna ezzel. De ezt a 7 évet így utólag behozni nagyon nehéz. Bár nem is hiszem, hogy ez lenne a fő csapásírányuk ezzel az albummal. Hisz idény (seasson) zenészekkel kiegészült duó zenekarként ezt nem is lehet, és nem is kell behozni. 


Számomra, és talán mások számára is örömteli meglepetés volta pár héttel ezelőtti beharangozó videójuknak. Aminek képanyagát a Szomjas György rendezte magyar eastern betyár kultuszfilm, a Talpunk alatt fütyül a szél képkockái adták. És bár zenéjük hatására jó szokáshoz híven a Pantera/Down nevével fémjelzett délies groove metál mondható én mégis inkább úgy mondanám, hogy zenéjükben azt a bizonyos magyar puszták és betyárvilág hangulatát próbálták megfogni, ami az As I Am videójuk képvilágában és albumuk borítóján is látható. Az kétségtelen, hogy Preborn intro + öt dala az első riffjétől az utolsóig ontja magából a súlyosnál súlyosabb southern/groove témákra fölmálházott több mázsás doom förtelmeket. Ettől lesz igazán magyaros a Karmageddon eastern metálja.  Az egyfajta introként szolgáló The Wind Is Whistling Under Their Feet nyikorgó bitójára telepedett verési varjainak kórusára himbálódzó doromb játékával egybefonódó akusztikus blues gitár balladája akaratlanul is a kietlen magyar pusztaság látképét égeti a fejembe. A pusztai hangulatot megadó bevezető után elszabadult ménesként vágtáznak az As I Am csordavokálos üvöltéseivel tarkított szikár (Panterás) témái. A gitárok, mint száz megvadult ló taposták, és rúgják arcunkba mocsaras riffeket és teszik mindezt szakadatlanul a Faith In Me feszesebb tempón pörgő dinamikus koszos thrash metálos betéteivel tarkított döngöléseiben. Az Addiction galoppozós doomja visszább fogja a patákat. Persze a dal fő riff szerkezeteit továbbra is a fűrészgépes gitárok ontják a több szólamokban előadott refrének kíséretében, és a dalvégére beékelt tragikus hangvételű magyar nyelvű narrátor szövegel. A Lies markáns hangvételű klasszikus heavy/doomja disznómód röfögteti a gitárokat és szikár rögökként forgatja ki a szigorúbb dallamokat a húrok alól. A záró Alcohol In Veins pedig szó szerint az ereinken át az agyunkba nyomja füstös, részeges (Rebel Meets Rebel) kocsma blues metálját. Ami akár a részeges redneckek nem bejegyzett himnikus indulója is lehetne. 


A Karmageddon eastern metálja minden bizonnyal kellemes perceket fog szerezni a műfaj szerelmeseinek. Számomra egyfajta tüske a köröm alatt az a fölöslegesen elpazarolt 7 év. Ha ez nem lenne, most minden csövön nekik menne a cum zsötem, és nem csak egy újabb banda lennének a sajnálatosan sokból. De semmi sajnálkozás. Minden összevetve ez egy faszányosan döngölős album. Olyan riffekkel és csordavokálokkal, amik mellé magyarosan kötelező a füstölt szalonna lilahagymával. Majd mindezt szétcsapatni egy jó féle szilvafa pálinka és sör kombóval. Had örüljön az a kappanháj.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése