2015. április 17., péntek

REDA – Ingyen élet (2015)

A hajdúszoboszlói REDA 2011-től kezdte kialakítani jelenlegi zenei irányzatát, amit ők egyszerűen csak stone n’ roll-nak neveznek. Első albumuk 2013 őszén jelentették meg Csont nélkül címmel. Az album megjelenésével egy időben a csapatból távozott Kocsis Csaba dobos, helyére a Blackhoney dobosa Szeifert Ferenc érkezett. A zenekar egészen ez év elejéig a Red Alert nevet használta. Az időközben összeszokott új felállás (Jenei Péter – gitár, Hódos Csaba – gitár/basszusgitár, Szeifert Ferenc – dobok és Petrusz László Basszusgitár/ének) a napokban, immáron REDA néven új albummal jelentkezett. Az Ingyen élet feszes rock n roll tempói és húzós magyar nyelvű szövegei a hétköznapi valóságos életet mutatják be mindennemű csillogás és báj nélkül. Időközbeni névváltoztatásukról a csapat így nyilatkozott: - „A rövidebb név már szinte mindenhol elterjedt, és a banda is szeretett volna egy kis frissítést. Ez a változás az új album anyagán is észrevehető!”


A nyolc számot tartalmazó Ingyen élet az első albumhoz képpest színesebbre, vagy ha lehet úgy fogalmazni még bulizósabbra vette a figurát. Vastagon dörögnek, döngenek a gitárok Petrusz Laci érdes énekét hallgatva pedig eszembe jut, hogy vannak zenekarok, akiknek igen is jól áll az, hogy magyarul énekelnek. Ez az érzés süt a címadó Ingyen élet lomhán mászó szabbatista kövér nyitó témáiból, amik pillanatokon belül elhúznak egy koszos rock vonalba. Az ingyen élet pofonládája riffenként (mint ahogy az élet is) osztogatja bal horgait, és a végére egy jó adagnyi punkos turhával is arcon köp.  A Nem kell másnapos, remegős röfögéseiben alaposan oda lettek rakva a gitárok, ugyan úgy, mint az album egyetlen angol nyelvű Single Lady koszos blues rockos dalában is. Érdekes, hogy ezt a dalt hallgatva akaratlanul is a ’90-es évek dirty rock korszaka elevenedik fel bennem, és sorra olyan bandák jutnak az eszembe, mint a Sex Action, Wild Side, Carmen a korai L.I.E.S., Circus of Power, vagy a The Almigthy. De ugyan ezt a hatás erősítik az Égig ér lassú elszállós, húzósan füstös gitárjai és akusztikus betétei a rekedtes ˝jájá˝ bekiabálásról és a vokálokról nem is beszélve. Egy igaz dirty ballada ez a dal. Az ezt követő Örvény remekül hozza az instrumentális szerzemények összes jellegzetességeit. Még pedig, technikás váltások, megoldások, kidolgozott szóló témák, lüktető tempók, villanások sehol semmi unalom. Ugyan ilyen megoldásokat tartalmas a nagyobb fordulaton pörgő az életről és beszólásokról erős véleményt formáló R.E.D. prog-rockos, vagy épp ugrálósan ˝hard core˝ basszus futamai. Amik pedig ez után jönnek azok mondhatni az album két legszínesebb, és egyben legegyénibb dalai. Az egyszerűen csak + - címmel ellátott szájherflivel díszített lassú cammogós basszus alapokra épített szerzeményük mind zeneileg, mind szövegvilágban a Hollywoodoo ˝Erdő˝ dalát juttatják az eszemben, de ez még attól is borultabb. A záró, A párduc vacsorája pedig a Rózsaszín párduc (The Pink Panther) jellegzetes témáját dolgozza fel szintén instrumentális, egyedi előadásmódban, némi mozis hangfoszlány kíséretében. 


A REDA kellemes kis hallgatni valót készített nekünk. Van itt minden blues-rock, dirty, stoner, vagyis stone n’ roll, ahogy ők mondják. Összevetve egy kellemes bulizós, fesztivál zene. ˝A lényeg semmi más csak az, hogy a mocsok mindenkit elérjen és megfertőzzön!˝- REDA



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése