2015. május 11., hétfő

Johnny in the Jungle – Postcard from Norilsk ’EP 2015

Nincs egyszerű dolgunk, ha a post-rock lényegét akarnánk definiálni. Az igaz, hogy egy ilyen zenekar felállása többnyire a hagyományos értelembe vett rock ˝trió˝ gitár, dob, basszus felállásán alapszik (és nagyjából ennyi köze is van a hagyományos rock zenéhez). Azonban a post-rockban hallható különleges ritmusok, harmóniák, a jazz-ből átültetett bonyolultabb akkordmenetek, elektronikus hangszínek, egyedi hatások a hagyományos értelembe vett rock zene világában kissé idegen, vagy ha néha fel is tűnnek bennük inkább csak (főleg a progresszív rock területén) kísérleti próbálkozásnak hatnak. De talán épp ezekből a kísérleti próbálkozásokból indult ki ez a műfaj, ami az utóbbi időkben, hazánkban is megélénkült. Úgy látszik ez az eddig csak igen szűk körben mozgó zenei stílus nálunk is kinőtte óvodáskori cipőjét és egyre nagyobb teret hódít az agyasabb zenék kedvelői, valamint a kihívásokat kedvelő zenészek körében. Mint amit jól példáz a szegedi Johnny in the Jungel elszállós, experimental, improvizatív pszichedelikus post-rock zenéje.


A 2009 tavasza óta létező trió most megjelent Postcard from Norilsk című sorban a harmadig anyaga (Kilincs ˝2010˝, Chimera ˝2013˝) egy igen érdekes koncepciót tartalmaz. De, hogy pontosan miről is van szó, azt Pintér Máté a zenekar szólógitárosa foglalja mondatokba. „Az új Ep-n megpróbálkoztunk egy a narráció zenébe integrálásával. Az instrumentális hangulatfestés mellet a rövid narrációs betétek segítségével próbáljuk "elmesélni" a zene mögötti történetet. A sztori egy szibériai bányavárosban játszódik. Egy olyan ember történetét mutatja be, aki nem nyugatra emigrál a jobb élet reményében, hanem keletre költözik hátrahagyva családját és a barátait, egyúttal egy másfajta életmód után kutat (We Are Trapped).  Az Ep második száma (Nickel Rush) a norilszki nikkelbányászok életét mutatja be. Norilsk a világ egyik legszennyezettebb ember- lakta területe. Jó példa arra, hogy mire képes az ember. A záró szám (Thawing and Flood ) egy apokaliptikus vízió Norilszk és persze a Föld "felmelegedéséről" és pusztulásáról. Norilszk egy szibériai bányászváros, Murmanszk mellett az egyetlen százezernél nagyobb lélekszámú sarkkörön túli város. A helyet egyébként földi pokolként is emlegetik zord éghajlata és elképzelhetetlen mértékű szennyezettsége miatt. Lakóinak különösen kegyetlen körülmények között élnek. Többségük színesfémbányászat él, de a bányászat következtében a város és közvetlen környéke súlyos környezetszennyezéssel küzd. Történelmének, fejlődésének fontos eleme a Gulag-rendszer részeként 1935-től 1956-ig fennállt Norillag munkatábor. Noha technikailag nem zárt közigazgatási egység, a városba külföldi állampolgárok csak engedéllyel látogathatnak. Az év 250-270 napjában hó borítja a várost, 110-130 napon át pedig hóviharok tombolnak.”


De lássuk, vagy inkább hallgassuk ezt a közel 20 perces anyagot. A We Are Trapped könnyed, légies szerkezetű elektro-akusztikus hangulat szikráiból repedezett jégvirágokként csúcsosodnak ki a nyomor, az elvágyódás és az elbúcsúzás nyomasztó basszus centrikus futamai valamint az ezeknek alapokat adó pattogós dob és töredezett komplex gitár akkordok. A jam-session elmés játékának köszönhetően szigorú elnyújtott dallamokban peregnek ki a Nickel Rush torzított, pszichedelikus elszállásokat hozó gitárjai. A megfakult képeslap üzenetét egyfajta keretbe foglaltan közvetíti a Thawing and Flood remekül megszerkesztett improvizatív progresszív lendülete, és az beleívódott delejes torz elektronikus remegés, ami a kizsákmányolt anyaföld utolsó segélykiáltásai. 


A Johnny in the Jungel leleményessége, ötletessége nem csak a zenében mutatkozik meg. A lemez grafikájának alapjául olyan fotogramok szolgáltak, melyeket mágneses erőtereket kirajzoló vasreszelékről készített az alkotó, Kosztándi Orsolya, utalva ezzel a nikkelérc-bányászatra. A borítón kirajzolódó paneltömb idézi meg a jellegzetes norilszki tájat, jelképe az elmagányosodásnak, valamint annak a bezártságnak és zord középszerűségnek, amelyből mindannyian kitörni vágyunk. A borító, illetve a booklet textúrája által olyan hatást kelt, mintha egy elkeveredett, vagy talán soha postára nem adott, keservesen megírt, önvallomásnak beillő levelet olvasnánk.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése