2016. április 18., hétfő

Endless River – Sundered Time (2016)

A győri gyökerekkel rendelkező Endless River zenekart 2004-ben alapította Szabó Péter dobos, Hudec László gitáros, és Balla Tamás basszusgitáros. A zenekar kezdeti időszakát az első dalok megírása mellet a számos tagcsere jellemezte. Ebben az időszakban került a csapatba második gitárosként Montag Viktor, Németi Gergely basszusgitáros, és Reider László énekes. Az így teljessé vált csapat a kor doom metal zenei szellemiségének megfelelően az Anathema, My Dying Bride, Katatonia szentháromságán alapuló irányvonalak nyomdokain látott neki 2006 telén Képtelen Képek címen megjelenő első albumuknak. Az album pozitív visszhangot kapott, mind a zenei szaksajtók, mind a rajongók részéről, ami nagy lökést adott a zenekarnak a továbbiakban. Az ezt követő intenzív koncertidőszak után jelentették meg 2007-es Fractal Fields című kislemezüket, ami ismételten remek fogadtatást kapott. Ebben az időszakban a zenekar basszusgitárosa Kürtösi Attila volt, aki jelenleg a Grizzly oszlopos tagja. 2009-ben egy különleges lehetőség adódott a zenekar számára. A spanyol Kathaarsys társaságában egy kisebb Európai turnén (Magyarország, Ausztria, Svájc, Németország és Csehország) vehettek részt. Azonban ezt az örömteli időszakot beárnyékolta, hogy a tanulmányaikat befejező és az életbe kilépő tagon egyre nehezebben tudják összeegyezetni a zenekart a magánélettel. Ezért a turné ideje alatt a basszusgitáros posztot ismét Németi Gergely látja el, az énekesit pedig Sass Márton, aki az Exidium és az Amadea zenekarból érkezett. A turné befejeztével a zenekar nekilátott a következő albumának munkálataihoz. Azonban a Sundered Time felvételinek elkészítése igen lassan, és számos megszakítással történt a zenekar házi stúdiójában. Az album zenei alapjai 2012-ben, a szólók 2013-ban, a vendégzenészek részei 2014-ben, a vokálok pedig ez év elején készültek el. Ezalatt az öt év alatt, az aktív zenekarból egy baráti szálak és egy félkész lemez befejezésének igénye által összekötött társaság vált, akik az eltelt hosszú idő ellenére se tettek le arról, hogy elkészüljön és megjelenjen a zenekar legérettebb és egyben a legkomplexebb albuma. A Sundered Time hivatalosan 2016.04.11-én jelent meg mindössze 50 darabos gyári digipack CD példányban a hazai gyűjtők és a szaksajtók számára. Az album hat új dala mellé a lemezre bonuszként felkerült három eddig kiadatlan nóta a banda Képtelen Képek korszakából. A kész felvételeket Kiss ’Fidó’ János keverte és masterelte a soproni SB Stúdióban a borítót pedig Papp Norbert győri grafikus művész tervezte és készítette.


A Sundered Time experimental progresszív death/doom zeneisége korábban már jól érezhető volt a Fractal Fields kislemezük dalain. De mára ez a matéria még komplexebb, még pszichedelikusabb, kiforrottabb lett. Az összetett és változatos riffelésű agresszív death doom témáik mellet most még nagyobb hangsúlyt fektettek a progresszív rockos elemekre, az akusztikus és klasszikus zenei betétekre, amelyekhez hasonlókkal ez idáig leginkább az Opeth és a Pain Of Salvation munkásságában találkozhattunk. Az album első dalaként szolgáló Every Drop of Blood in Me misztikus intrója után szigorú dörgésekkel jönnek a technikás témaváltásokkal teletűzdelt prog/death metálos riffek, amikből varázslatos dallamként bújnak elő a ’70-es évek pszichedelikus art-rock vibrálásai az akusztikus gitár és zongora által keltett klasszikus zenei ihletésű dallamszőnyegek. Hasonló ritmikára épül az Opeth-re hajazó What We Deserve elementáris audiovizuális élményeke, és az őt követő játékos progresszív-jazz keretbe foglalt Midwife of New Hope technikás death őrlése. Az instrumentális End of All Days egy olyan tördelt témaváltásokkal telerakott darab, amelynek eszeveszett kaotikus tempói ellenére minden a helyén van. A finom pengetésekkel induló Ordinary Day hangulata tagadhatatlanul egy újabb Opeth érzést táplál belénk, amit középtájon megkoronáznak egy jó ízű hard rockos szólóval. A záró Awekwning több stílusúból merítő masszája a korai skandináv kísérletező prog/death melódiákkal idézik fel füleimben. Nem is beszélve Sass Márton vérbő hörgéseiről, amik remekül illenek az egész album komplex atmoszférájához. Az albumra bónuszként felkerült dalok remekül hozzák a ’90-es évek hörgős doom metáljának hangulatát.  A Civilizáció halála korai Anathema érát adja vissza, míg az Isten fia inkább a My Dying Bride sírós gyász tempóira épít. Azonban ebben a dalban már érezhetően jelen vannak a későbbiekben domináló progresszív hatások is. A Mélybarna avarból jellegzetesen mutatja meg a klasszikus bánat doom felállást a hörgős, illetve tiszta énekű férfi-női párost.

A Sundered Time valóban a legtökéletesebb albuma lett a csapatnak. Egy olyan ˝búcsú˝ album, ami minden szempontból tökéletesen összefoglalja az Endless River elmúlt 10 évét, sikerét és lassú passzív hanyatlását. De talán van remény olvasva az zenekar infólapjának utolsó mondatát: „Soha ne mond, hogy soha, hisz a folyó végtelen, azonban a Sundered Time várhatóan hosszú időre zárja a zenekar történetét.”


A lemez erősen limitált példányszámban, digipack formátumban készült el, ami 1500 Ft. + pkg-ért beszerezhető a velummusic@gmail.com e-mail címen keresztül.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése